söndag 10 januari 2010

Avatar

Fredagen den 8 januari 2010.
SF bio i Linköping.
Stora salongen.
110 jävla kronor per biljett

Redan i reklamen ser jag att de har något problem med rullen, det flipprar och försvinner.
Reklamen för filmer suger ganska hårt förvisså, men jag ville gärna se teaser för Sherlock Holmes filmen.. Där händer något, precis som att filmen hoppar ut.
Ljudet är kvar och texten till viss del, annars är det helt svart. Ingen reagerar.. det är ju reklam.

Sen sänks lysena ner och det blir svart, filmen börjar.
WTF!?! Filmen är helt ur synk! ljudet låg en halv sekund framåt (eller bakåt) var för arg för att tänka efter.
Filmen blurrar till och hoppar i synk med ljudet..
Fortsätter i rymd miljö med enorma rymdflottor och ännu massivare planeter.
MEN VA I SJÄLVASTE HELVETE!?
.. Där man ser de ljusa skäppet mot den svarta rymden så ser man klart och tydligt att det är suddigt. Och jag menar inte att det är typ "låg grafik" utan det ser precis ut som att det ska vara 2 bilder som ska ligga EXAKT på varandra för att få rätt färg. Men de ligger ur synk med varandra. Svårt att avgöra måttet, men en decimeter på duken var det minst.

Först kommer ett ljusgrönt skepp, och en decimeter efter kommer ett rödaktigt skepp.

Någon i salongen skriker: Det är suddigt!!

Varpå jag tar i: SUDDIGT SÅ IN I HELVETE!!

Sara sjunker längre och längre ner i stolen.. Men jag tror hon var tacksam till slut.
De löste problemet LITE, hela filmen var ur synk. Men inte så att det syntes i de snabba UNDERBARA djungelmiljöerna!

De då närmaste 2 timmarna och 30 minuterna skall vara några av de bästa jag upplevt.



Avatar var en i mina ögon, grafisk fantasy fröjd!
Vilka enorma kontraster det blev i den helt vannsinigt väldetaljerade värld, när enorma skepp donar fram mellan växtligheten.
Storyn var så välkonstruerad och genomtänkt.
När jag såg att den gamla Alien räven Sigourney Weaver i en rymdmiljö så tänkte jag bara:
NEJ!.. nu var det kört
Men jag måste säga att hon gör sin roll riktigt jäkla bra!

Vill inte spoilera mera :D
Kan bara säga: Gå och se den!

Den kommer att inskaffas på Blu-Ray här hemma, helt fucking klart!

PS. Jag tror inte jag gråtit så mycket i en film heller..
var många scener som var riktigt hemska.. enormt hemska men samtidigt så vackra att folk bara såg skönheten. Jag förstod innehållet.. Jag förstod vad det handlade om.


Jag var där

Inga kommentarer: