tisdag 23 oktober 2012

Reinhold Karlsson - Den sista



När jag var liten.
Så alltid efter skolan gick jag hem till bröderna Karlsson som bodde i ett gult fyrkantigt hus rakt över grusvägen från vårt hus.
Eftersom det alltid funnits en distans till min far så föll ett föräldraliknande ansvar på en av bröderna, Alvar.

Vi gjorde mycket hys jag och Alvar, tror att när man slår ihop allt så hade han nog lika roligt som jag hade. Att han alltid höll sitt tillvägagångssätt till min fördel för att hålla mig nöjd. I vuxen ålder förstår jag verkligen hur mycket han tyckte om mig, och höll av mig. Har aldrig i mitt liv sett en vuxen äldre person hålla av någon på samma sett, jag, som inte ens var hans eget barn.

Jag känner idag stor tacksamhet för allt du tillförde.
Hade du sett mig idag så hade du definitivt varit stolt!
Idag bor jag i ett litet hus i Mjölby med mitt livs kärlek och en liten hund.
Och allt som jag är idag, allt som jag har idag.
Många värderingar och tillvägagångssätt är på grund av dig.

Alvar begravdes i Västra Hargs kyrka 2002, en av de absolut svåraste stunderna i mitt liv. Man får inte ta något för givet.
 
Reinhold, principernas man, som tidigare hållit sig på avstånd och kanske till och med varit lite kall, tog vid där Alvar slutade.

Allt fiske, allt med djuren, naturen i Västra Harg's djupa gröna skogar. Det var där du hörde hemma, och där tror jag du är idag.
Tillbaka hos alla dina bröder.

Alvar hade varit stolt över dig också, han fullföljde det du började.
Reinhold har varit ett enormt stöd för mig på så många sätt!

Jag är inte kristen, och jag har ingen direkt tro.
Men jag tycker att tillgivenheten av att 'tro på någonting' är starkt.

Och det är så jag såg på både Reinhold och resten av alla bröderna.

Tack för allt


-Reinhold somnade in igår den 22 oktober 2012.


1 kommentar:

morsan sa...

Du är så duktig på att uttrycka dig. Jag sitter här och läser medan tårarna rinner ner på mina kinder. Det du beskriver med bröderna Karlsson stämmer lika bra in på mig. Bror var för mig som Alvar var för dig. De har tillfört så mycket för oss. Det är fruktansvärt svårt att tänka sig att ingen nu finns kvar av bröderna. Ni kommer för alltid att finnas kvar i våra minnen. Vila i frid med dina bröder Reinhold.