torsdag 20 juni 2013



Nu vill jag prata lite allvar om lchf.
Får hela tiden höra från flera håll hur bra jag ser ut och hur starkt det har varit av mig att gå ner 30kg.
Men vissa, när de får höra att jag äter lchf, ryggar tillbaka och börjar spotta och fräsa som kompletta idioter.

lchf - ett uttryck som upprör, helt klart.

I detta inlägg vill jag prata lite om fakta åt ett specifikt håll.
För det handlar om dessa kommentarer och åsikter:

"-Visst, du går ner i vikt nu, men det är så nytt att det inte finns några långtidsstudier på 20-30år. Vad säger att du inte får tarmcancer eller hjärt och kärlsjukdomar senare i livet?"

Det jag vill ta upp är detta, och detta är fakta:

1. man går ner i vikt av lchf, detta vet alla
2. man går ner i centimetrar runt hela kroppen av lchf, detta vet alla

Och om vi bara stannar till där en stund så vill jag att ni verkligen tänker till på denna meningen:
"följdsjukdomar av övervikt och fetma"

-hjärtinfarkt
-hjärtsvikt
-högt blodtryck
-förhöjda blodfetter
-kärlsjukdomar
-diabetes
-leversjukdomar
-muskelsjukdomar
-inflammation i bukspottkörtel
-livmodercancer
-bröstcancer
-äggstockscancer
-gallblåscancer
-levercancer
-njurcancer
-prostatacancer
-bukspottkörtelcancer
-tarmcancer
-ledbesvär i rygg, axlar, händer, brosk, knän
-artros
-gikt
-infertilitet
-ovariesyndrom
-cystor
-acne
-håravfall
-åderbråck
-hormonrubbningar
-oregelbunden menstruationscykel
-erektionsproblem
-sömnapné
-djupsömnsrubbningar
-snarkning
-sänkt lungkapacitet

Notera åter igen att detta är endast av övervikt och fetma ensamt.
Finns säkert ännu mer som är helt eller delvis övervikt- och fetmarelaterat.

(Och hela denna listan finns väl dokumenterad här, längst ned står även referenserna)

Och vad vill jag säga med detta då?
Är du smal så försvinner helt eller delvis följdsjukdomar av övervikt och fetma. Det är en ekvation som är så enkel.

Man äter sig ner i vikt, äter sig mätt och mår bra under tiden.
Det är ett hållbart sätt att leva och äta.
Att äta sig mot ett friskade liv.

Att det inte finns några (stora) långtidsstudier på 30-40 år gör mig inget, för kan jag plocka bort mer än hälften från den där listan bara med hjälp av att vara smal, då har man redan vunnit oddsen mot de som är överviktiga.

Vi alla dör, tillslut. Vi syns på andra sidan.
Men du sockerjunkie och kolhydratsguru, du får vänta en bra stund på mig ;)

Att bara googla bilder på: lchf före efter eller lchf resultat är en trevlig syn, så många..

Inga kommentarer: