Provat detta VR-headset nu.. jisses gosse vilken jävla tripp!
Att sitta still gick inte, hjärnan simulerade g-krafter som inte finns och gjorde dem verkliga.
Höjder och storlek som i spel normalt sett inte spelar någon roll blev direkt skrämmande och helt plötsligt väldigt "på-riktigt".
Provade Development-kittet som är 720 upplösning, det riktiga kommer
bli minst 1080 och de siktar även på 4k upplösning vilket kommer göra
detta fulländat.
Kommer dröja innan kroppen vänjer sig vid detta,
efter 5 minuter blev jag.. hmm, inte yr.. Men samma känsla som jag får
när jag sitter i en bil och tittar på något annat än vägen. Olustigt och
någon typ av illamående.
Men att få känslan av att "vara där".. Att befinna sig i den 3D-värld man för stunden spelar eller upplever, grymt!
Allt mina ögon såg, var spelet. Jag var innuti.
För att ens försöka förklara hur det funkar med head-tilt så, tänk dig
en boll som innuti endast och enbart är gjord av LCD-display. Inga
kanter eller nåt, utan bara skärm i en svär. Och i mitten sitter du.
Tittar jag uppåt, så ser jag himel eller tak
Tittar jag neråt så ser jag slutet på stupet, eller golv, mark, gräs.
Och i 3D.
Vid flera tillfällen sträckte jag ut handen för att känna på föremål som hjärnan gör verklighet av.
Upplevelse, helt klart.
Min förhoppning är att inom 1-2 år ser vi Oculusen med 4k display på marknaden.
Vi lever i en cool tid.
torsdag 12 december 2013
Oculus Rift
Etiketter:
1080,
4k,
720,
headtracking,
oculus,
oculus rift,
rift,
spel,
upplevelse,
verklighet,
virutuell,
virutuell verklighet,
vr,
vr-headset
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Typ som stormen Ivar !!!!!!!!!!
Skicka en kommentar